Allmän info
Du kommer bli kontaktad av någon av våra fastighetsvärdar för att få en tid då ni kan mötas i lägenheten. På plats överlämnas nycklar och vi visar förråd. Samtidigt besiktas lägenheten.
Du har rätt att tillträda bostaden klockan 12.00 på inflyttningsdagen, vanligtvis den första dagen i månaden. Skulle inflyttningsdagen inträffa på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag senast kl. 12.00.
Vad som är viktigt att tänka på vid inflyttning är att beställa el-abonnemang och ändra din hemförsäkring. Har du ingen hemförsäkring måste du teckna en. Hemförsäkringen hjälper till vid oförutsedda händelser och skador som inbrott, brand, eller vattenskador. Har du ingen försäkring kan du personligen bli skyldig att ersätta de kostnader som uppstått i din lägenhet.
Tag även reda på vilka ordningsregler som gäller i fastigheten vad gäller tvättstuga, sophantering och liknande. När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta ) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (https://www.adressandring.se/)
Vitvarorna i lägenheten tillhör lägenheten och reparation av dessa står vi för. De vitvaror som detta gäller är kyl, frys, spis, tvättmaskin och torktumlare. Vid eventuella fel anmäler man detta till felanmälan. Viktigt innan man felanmäler är att kontrollera att maskinen blivit ordentligt rengjord, skulle bedömningen bli att felet beror på dåligt underhåll debiteras besöket på lägenhetsinnehavaren.
Tvättmaskin
För att undvika avlagringar och tendens till mögelsporer i packningen på luckan till tvättmaskinen bör man minst en gång i kvartalet köra en tom maskin på 90 grader vittvätt. Det ska enligt Electrolux avhjälpa dessa problem. Glöm inte att tömma filtret i tvättmaskinen. Bra att göra är även att köra en tom maskin med citronsyra vilket rengör och kalkar av.
Torktumlare
Var noga med att tömma torktumlaren på både ludd och vatten. Dammsug med jämna mellanrum alla filter och utrymmen som går att komma åt.
Kyl & Frys
Kylen bör torkas ur med jämna mellanrum. Frysen frostas av minst en gång om året, dels för att frysen mår bättre av det men även för att spara energi.
Spis & ugn
Rengör ugn och spis regelbundet.
Kom ihåg!
Försök alltid att avhjälpa eventuella fel själv innan du felanmäler. Känner du dig osäker kan du alltid fråga en god granne om hjälp.
Exempel:
Kylskåpet håller inte kylan.
Säkerställ att dörren och vakuumlisten håller tätt. Kontrollera så att dräneringshålet inne i kylen inte är igensatt.
Kabeltv finns via kabeltv-uttaget. Ni måste göra en analog kanalsökning.
Telia erbjuder Fiber. Ni tecknar avtal med Telia.
Vid större strömavbrott
Vid strömavbrott i er lägenhet
Om strömmen går i din lägenhet har oftast jordfelsbrytaren eller en säkring slagit ifrån. Titta i elcentralen så ser du vad som har orsakat felet. Elcentralen sitter vanligen i hallen.
Oftast beror strömavbrott på att en apparat är felkopplad eller en sladd är trasig. Då slår jordfelsbrytaren ifrån för att inte någon person ska få el i sig eller för att en elektrisk utrustning inte ska bli skadad.
- Felsök först
- Byt gamla säkringar eller proppar
- Återställ automatsäkringar och jordfelsbrytare
.
Koppla först ur elapparaten
Koppla först ur apparaten eller lampan som du senast kopplade in. Återställ sedan jordfelsbrytaren och se om du hittar felet. Annars slår den ifrån igen och du får leta efter felet på nytt. Börja med att slå ifrån alla säkringar och slå på jordfelsbrytaren. Slå sedan på säkringarna, en i taget, tills du ser var jordfelsbrytaren kopplar ifrån.
Överbelastat elsystem om strömavbrytaren till automatsäkringen går av
Om strömbrytaren till en automatsäkring har åkt ner är det med största säkerhet överbelastning i elsystemet. Kanske belastar till exempel en vattenkokare och en brödrost samma säkring. Testa då att slå av någon av apparaterna och fäll tillbaka vippknappen. Om du har en äldre variant, en så kallad smältsäkring, behöver du byta ut den mot en ny.
Kontakta oss om du inte hittar felet
Byta trasig proppsäkring
Trasiga proppsäkringar skruvas ur och ersätts med nya. Om säkringen går sönder på nytt finns det fel som måste åtgärdas.
Byte av proppsäkring
På bilden ovan ser du två proppsäkringar. Proppen till vänster är trasig och den till höger är hel. Observera att en propp kan vara trasig fast en så kallad signalpärla inte har lossnat från proppen.
Skruva ur propphuven med den trasiga proppsäkringen ur elcentralen.
Ta ur den trasiga säkringen ur propphuven och sätt dit en ny säkring med samma märkström. Skruva sedan tillbaka propphuven med den nya säkringen i elcentralen.
Återställande automatsäkring
En automatsäkring återställs genom att du trycker tillbaka den i till-läge.
Vi har avtal med Anticimex.
1. Kontakta oss vid problem med ohyra. Om möjligt, ta kort på ohyran så vi vet vad det handlar om för ohyra. Går då snabbare att åtgärda.
2. Meddela ditt försäkringsbolag om ohyran.
OBS! Viktig förebyggande åtgärd för er som hyresgäst är att hålla rent hemma.
För att det ska fungera i tvättstugan är det nödvändigt att tvättiderna respekteras. Du kan boka din tvättid på 3 olika sätt.
Via
- Hemsidan www.bokatvattid.se
- Appen ”boka tvättid”
- Bokningstavlan i anslutning till tvättstugan
Du använder dig av koden du har fått av din fastighetsvärd. Ifall du tappat bort koden maila pinkod@bokatvattid.se för att få koden skickad till dig, uppge lägenhetsnummer samt adress.
Är en tid bokad så är den bokad. Det är aldrig tillåtet att tvätta på annans tvättid. Det är också varje användares skyldighet att städa av maskinerna, tvättstugan och tömma ev. filter efter varje användning. Lämna tvättstugan i det skick som du själv vill finna den i. Hör av er om det saknas städutrustning.
Tider
Det ska vara TYST I LÄGENHETEN MELLAN KL.22-06.
Blir du störd så ta i första hand kontakt med din störande granne direkt. Om du inte känner dig bekväm med detta, ring Securitas.
Debitering
Vid störning som orsakar utryckning debiterar vi kostnaden. Ifall störning kvarstår när Securitas anländer debiterar vi den störande hyresgästen. Om det inte finns någon störning när Securitas anländer debiterar vi hyresgästen som rapporterat in störningen. Fakturan består av den faktiska kostnaden för utryckningen.
Telefonnummer
Vid störningsärende utanför kontorstid ring Securitas journummer: 010-470 51 84. Vid skrik/bråk, kontakta polisen.
Ansvar
Den hyresgäst som står skriven på kontraktet ansvarar för lägenheten och för övriga som bor i eller besöker lägenheten. Det är aldrig tillåtet att störa grannarna. Undvik väsen mellan klockan 22.00-06.00. Den som orsakar en störning blir skyldig att betala ersättning för utryckningen, se störningsjour. Ifall det är lugnt vid ankomst kommer anmälaren debiteras. Upprepade störningar kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.
Det är viktigt att vi har rätt mailadress och telefonnummer till er ifall vi behöver kontakta er. Meddela oss om eventuella ändringar. Vi skickar information via mail, det är ert ansvar att ta del av den.
Hemförsäkring
Hyresgästen ska teckna en hemförsäkring. En hemförsäkring innebär att hyresgästen kan få ersättning vid till exempel vattenläckor, skador, stöld eller brand i lägenheten. Den som har försörjningsstöd kan ansöka om bistånd till hemförsäkring.
När du bor
Hyresgästen ansvarar för att lägenheten hålls i gott skick. Du som har uteplats / balkong ansvarar även för att denna. Dvs. rensa rabatter och ogräs mellan plattor, om gräsplätt / häck finns ska denna klippas regelbundet under säsong mm.
Sophantering
Sortera ditt avfall så att så mycket som möjligt återvinns. Tidningar, hårdplast-, metall-, glas- och papp/kartongavfall lämnas vid återvinningsplats. Grovsopor lämnas till sortergård, inga grovsopor får ställas i allmänna utrymmen. Miljöfarligt avfall som färgrester, lösningsmedel och batterier får aldrig slängas tillsammans med övrigt avfall. Miljöfarligt avfall lämnas på miljöstation. Finns det matavfallsåtervinning vid fastigheten ska matavfallet lämnas i papperspåsar. Man får inte slänga matavfall i plastpåsar.
Förvaring
Av brandtekniska skäl är det inte tillåtet att förvara, inte ens kortare stunder, cyklar, mopeder, barnvagnar, möbler(dörrmatta, skoställ) eller annat brännbart gods i trapphus eller i källar-/ vindsgångar. Detta för att förenkla vid eventuell utrymning samt för att räddningstjänsten lätt ska kunna ta sig fram. Dörrar till källare och vind ska alltid hållas låsta. I vind- samt källarförråd får inga brandfarliga varor såsom exempelvis gasol, T-röd och bensin förvaras.
Skötsel av lägenhet.
· Den som orsakar skador i lägenheten blir ersättningsskyldig.
· Hyresgästen ska se till att avloppen inte täpps igen och att alla kranar är täta. Därför ska golvbrunnen och vattenlås rengöras med jämna mellanrum.
· Spola endast ner toalettpapper i toaletten. Tidningspapper, blöjor, bomullspinnar, tamponger, bindor och annat orsakar stopp i avloppet.
· Det är viktigt att badrummet regelbundet vädras. För att undvika problem med mögel lämna alltid dörren öppen när toaletten inte används.
· Vattenkranar ska stängas efter användning. Undvik att spola vatten på nätterna mellan klockan 22.00-06.00.
· Golv och golvmattor ska vårdas. Linoleummattor ska torkas med väl urvriden trasa – använd endast milt diskmedel.
· Tvätta spis och fläkt regelbundet. Ugn och fettfilter ska rengöras minst fyra gånger per år. Använd kastruller med plan botten. Dåliga kastruller kan medföra att spisplattan spricker.
· Använd befintliga hål i väggar och tak. Extra hål kan medföra ommålning/ omtapetsering vid utflytt.
· Byt batteri och kontrollera brandvarnaren 1 ggr per år.
· Säkringar, lysrör och lampor ansvarar du för att byta själv.
· Sängen ska ha en gavel så att det inte blir fettfläckar på väggen.
Vid signering av hyresavtal förbinder du dig till att följa ovan åtaganden.
Hyresgästens underhållningsskyldighet
Den hyresgäst som står skriven på kontraktet ansvarar för lägenheten och för övriga som bor i eller besöker lägenheten. Du ska vårda och underhålla din lägenhet. Detta innefattar bland annat:
- Byte av glödlampor, lysrör och glimtändare i till exempel ugn, fläkt, kyl, frys, köksskåpsarmatur.
- Byte av batteri i brandvarnare
- Frosta av frys regelbundet och rengöra köksfläktfilter
- Rensa alla synliga delar av avlopp. Exempelvis golvbrunnar så det inte blir stopp i avlopp och dålig lukt samt rensa vattenlås under tvättställ.
Hyresvärdens skyldighet vad gäller underhåll
Det är skicket i lägenheten som avgör när det är dags att renovera den. Hyreslagen säger att hyresvärden är skyldig att måla, tapetsera och reparera slitage som uppstår genom normal användningen av lägenheten, med ”skäliga tidsmellanrum”. Det finns idag inga bestämmelser som säger vad som menas med skäliga tidsmellanrum utan man utgår ifrån lägenhetens skick.
Renovera och fixa själv
Kontakta alltid oss för att ta reda på vad som gäller innan du börjar renovera. Allt som du gör i din lägenhet skall utföras på ett fackmannamässigt sätt, i annat fall kan du bli återställningsskyldig den dag du flyttar ut. I vissa fall kan vi tillhanda hålla färg och material om du själv kan göra jobbet.
Sopor & källsortering
Att sortera sopor är ett miljöarbete som ligger i tiden. Vi skulle därför uppskatta om DU källsorterar dina sopor. Om du känner dig osäker på var närmaste återvinningsstation finns, kontakta oss. I våra fastigheter är det ENDAST tillåtet att lämna RESTAVFALL samt MATAVFALL.
Restavfall är allt som inte går att återvinna enligt nedan och som INTE är farligt avfall. Matavfall är matrester, skal, kaffesump, hushållspapper. OBS! Inte blommor, kattbajs, tobak eller tuggummi.
SORTERING på ÅTERVINNINGSSTATION sker enligt följande:
- Metall (konservburkar, kapsyler, värmeljushållare, burklock osv.)
- Plast – hårda och mjuka plastförpackningar (flaskor, dunkar, plastpåsar osv.)
- Kartong/wellpapp (Sockerpåsar, pastapaket, mjölkpaket, skokartonger osv.)
- Glas, ofärgat/färgat (flaskor och burkar av glas, ej vanliga dricksglas)
- Papper (dagstidningar, veckotidningar, reklamblad, kataloger, ritpapper osv.)
- Batterier
Tänk på att vissa saker varken ska slängas i restavfall eller på återvinningsstation utan ska köras till ÅTERVINNINGSCENTRAL för sortering.
- Trädgårdsavfall (ris, kvistar, löv, gräs, buketter osv.)
- Restavfall (kuvert, dricksglas, porslin, keramik, plastsaker t.ex. leksaker (dock utan batteri) osv.)
- Lysrör, glödlampor
- Elektriska prylar
- Färg, olja, lösningsmedel, osv.
- Möbler
Container
Vill ni bli av med grovsopor, exempelvis möbler, och ni inte har tillgång till bil. Kontakta oss så kan vi hjälpa er. Det är inte tillåtet att ställa möbler mm i källargångar mm.
Utelåst
Behöver du få lägenheten upplåst kvällar och helger kan du ringa Securitas-jouren på telefon 010-470 51 84. Securitas debiterar er 1000 kr på plats. Du behöver visa upp giltig legitimation. På vardagar dagtid kan ni ringa oss och mot uppvisande av giltig legitimation kan vi hjälpa till. Du kommer då debiteras 500:- för utryckning.
Nycklar
Har du tappat en nyckel kontakta oss. Vid borttappade nycklar debiteras kostnad för ny cylinder samt nycklar.
Cyklar
Cykelställ finns vanligtvis utanför entréerna där alla ombeds att parkera sin cykel. Inne i entrén får inga cyklar förekomma.
Entréer
Det enda som får ställas i entréerna är rullatorer eftersom entrén räknas som en utrymningsväg. Tänk på att brandkår och ambulans ska ha fri väg vid eventuell utryckning, det kan rädda liv att hålla entréerna tomma. Portarna skall hållas låsta och stängda vid alla tider på dygnet.
Parkering
Det finns olika bestämmelser gällande parkeringsplatser beroende på vilken fastighet du bor i. Information kommer att delges av fastighetsvärden i samband med uthyrning.
Elbil
I dagsläget har vi möjlighet att hyra plats för elbilsladdning. Det finns vid Lillsjövägen 7 samt Nässjövägen 1 och kostar 350 kr/ månad per plats + den el du använder. Maila kontakt@forspiren.se ifall du är intresserad.
Innetemperaturer
Brandvarnare
Bostads AB Forspiren tillhandahåller brandvarnare. Du har ansvaret för att regelbundet kontrollera att den fungerar. Byt batteri med jämna mellanrum. Ett tips: Ha en fungerande brandvarnare hemma (msb.se) för att få en gratis sms-påminnelse om när du ska testa batteriet.
Persienner
Hyresvärden har inget underhållsansvar för persienner. Vill man få dem borttagna kan dock vaktmästaren hjälpa till med detta.
Rökning
Våra fastigheter är rökfria, det är inte tillåtet att röka i trappuppgångar och övriga allmänna utrymmen. Tänk även på att visa respekt för dina grannar om du röker på balkong eller uteplats då det kan ryka in hos dem. För allas trevnad, släng inte dina fimpar på marken. Detta är numera även straffbart.
Grillning
Det är inte tillåtet att grilla med öppen eld på balkonger och uteplatser på grund av brandrisken. Detta gäller både kol och gasolgrillar. Man får använda elgrill men ta hänsyn till dina grannar
Pool
Vi tillåter inte uppställning av pooler på grund av säkerhetsskäl och resursanvändning.
Uppsägning
En uppsägning skall alltid göras skriftligen på ett av följande sätt:
- Maila till kontakt@forspiren.se och uppge namn, personnummer, adress, telefonnummer, dagens datum samt önskat utflyttningsdatum.
- Skicka kontraktet där du signerat ”Överenskommelse om avflyttning”
- Skriva ett brev med dina uppgifter och uppsägningsdatum. Skicka till Bostads AB Forspiren Storgatan 14 E 571 77 Forserum
Obs! lämna alltid ett telefonnummer så vi kan nå dig. Din uppsägning skall vara oss tillhanda senast den sista kalenderdagen på månaden, 3 månader före avtalets slut. Notera om uppsägningen även gäller kontrakt på bilplats eller förråd.
Efter uppsägning önskar vi att avflyttande hyresgäst visar lägenheten för de intressenter som erbjudits visning. Vi förmedlar kontaktinformation mellan parterna så att passande tid kan bokas. Har avflyttande hyresgäst ej möjlighet att hålla i visning kontakta då fastighetsvärden eller nämn detta direkt vid uppsägning.
Flyttstädning
Vi har samarbete med Vätterbygdens städ. Vid prisförfrågan/bokning uppge Forspiren samt Namn, adress, Kvm, Tel nr. till info@vatterbygdensstad.se. Går även att kontakta dem på 073-6212194.
Utflyttning
Om inget annat har överenskommits ska du lämna lägenheten senast kl. 12 på avflyttningsdagen. Om det är en lördag, söndag eller helgdag sker utflyttning första vardagen därefter.
Före avflyttning skall besiktning av lägenheten utföras, den kommer jämföras med tidigare protokoll. Eventuella skador som kan ha uppstått under hyrestiden kommer debiteras avflyttande hyresgäst. Du kommer bli kontaktad av fastighetsvärden för att boka en tid för besiktning.
Vid mindre anmärkningar vid besiktning utförs åtgärder av den utflyttande hyresgästen smidigast i samband med besiktningen, undantagsfall senast 24 timmar efteråt. Vid behov av mer omfattande städning debiteras avflyttande hyresgäst för en komplett flyttstädning.
Den checklista för flyttstädning som bifogats med uppsägningsbekräftelsen skall vara genomförd och kontrolleras vid besiktning.
Nycklar återlämnas vid besiktning. För borttappade nycklar debiteras avflyttande hyresgäst för ny cylinder samt nycklar.
Glöm inte att skicka en uppsägning på hushållselen till din elleverantör.